zaterdag 3 november 2012

Skillet Cornbread

Skillet Cornbread, maïsbrood uit de pan, is oer-Amerikaans en wordt bijna altijd bij stevige soepen, chili's en crabcakes geserveerd. Toen ik hier net woonde, kreeg ik het een keer bij zwarte-bonensoep. Mierzoet, het leek wel cake! Niet zo geslaagd en daarmee schrapte ik cornbread van mijn lijstje. Tot ik ontdekte dat er veel Amerikanen zijn, die net zo min als ik zoet cornbread kunnen waarderen. Vooral Amerikanen met Southern roots zijn fel tegen de toevoeging van suiker. Dat is 'Yankee' cornbread. Southerners maken het brood vaak met bacon, kaas en uitjes; Texanen voegen jalapeñopepers toe.
Het wordt altijd gemaakt met maïsmeel en traditioneel in een gietijzeren pan (een skillet) gebakken. De prachtige loodzware pan is inmiddels in huis en ik heb er verschillende soorten cornbread in gemaakt. De eerste die ik bakte was buitengewoon saai. Het was heel basic met maïsmeel, bloem, karnemelk, ei en zout. Het resultaat was een soort laffe cake zonder suiker. Ik besloot voor extra toevoegingen te gaan: uitjes, kaas en maïskorrels. Plus...een theelepeltje suiker. Je proeft het niet, maar het maakt het geheel wel interessanter en lekkerder. En voor een minder cake-achtig brood, heb ik er in plaats van bloem volkorenmeel door gemengd. Niet heel traditioneel, maar het knapte er enorm van op. Dit is vanaf nu mijn recept voor cornbread.  




Skillet Cornbread with Cheese & Scallots  
Amerikaans maïsbrood met kaas & bosui

Voor 8-10 stukken
Bereidingstijd: 10-15 minuten, plus 20-25 minuten oventijd en 10 minuten rusten

150 g fijn of medium gemalen maïsmeel (polenta)
150 g volkorenmeel
2 tl bakpoeder
1 tl zout
1 tl suiker
400 ml karnemelk of melk
1 ei
100 g maïskorrels (vers, diepvries of uit pot)
100 g geraspte belegen of cheddarkaas
3 bosuitjes, in ringen
versgemalen zwarte peper
2 el boter
Extra: gietijzeren pan (26 cm doorsnee)

1. Verwarm de oven voor op 210 C. Meng in een kom het maïsmeel met het volkoren meel, het bakpoeder, het zout en de suiker. Schenk er de karnemelk of melk bij en breek het ei erboven. Roer met pollepel tot een glad beslag.
2. Voeg de maïskorrels, kaas en bosuitjes toe. Maal er flink wat peper over en meng alles goed.
3. Doe de boter in de pan en zet de pan even in de oven tot de boter is gesmolten en heet is (het schuim trekt weg). Neem de hete pan uit de oven en schenk het beslag erin. 
4. Bak het brood in het midden van de oven in 20-25 minuten goudbruin en gaar (als je er een spies insteekt, moet deze er schoon uitkomen). Laat het brood minimaal 10 minuten staan en snijd in punten. Lekker bij soep of chili. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten