donderdag 29 november 2012

Blueberry Bran Breakfast Muffins

Cupcakes kan ik nauwelijks meer zien, maar naar een lekkere verse muffin kan ik af en toe best verlangen. De scheidslijn tussen cupcakes en muffins is dun, maar over het algemeen zijn muffins (iets) minder zoet en vaak gemaakt met volkorenmeel en fruit. Amerikanen eten muffins graag als ontbijt bij hun coffee-to-go. Deze behoorlijk gezonde muffins (gezonder dan cupcakes, zoveel is zeker) zijn gebaseerd op die van Heidi Swanson, voor mij een grote bron van inspiratie. Ze kookt super healthy, zonder vlees en vis, maakt prachtige foto's en zit vol goeie ideeën. Haar muffins heb ik wat vereenvoudigd, ik heb kaneel toegevoegd en op verzoek van mijn twee dames zijn ze een klein beetje zoeter en groter (Amerikaans groot). Omdat fruit in een muffin voor mij onmisbaar is, heb ik - heel klassiek - blauwe bessen door het beslag gemengd. Daarmee is het eigenlijk een heel andere muffin geworden (zo worden nieuwe recepten geboren). Lauwwarm vind ik ze het lekkerst, maar je kunt ze ook van tevoren maken voor een makkelijke breakfast-on-the-road.   





Blueberry Bran Muffins with Maple Syrup
Volkorenmuffins met blauwe bessen en ahornsiroop

Voor 6 grote muffins
Bereidingstijd: 15 minuten, plus 30 minuten oventijd

2 eieren
250 ml karnemelk
115 g boter, gesmolten
75 ml Maple Syrup (ahornsiroop)*
200 g volkorenmeel
50 g tarwezemelen*
50 g rietsuiker
2 tl bakpoeder
2 tl kaneel
mespunt zout
150 g blauwe bessen (diepvries)
Extra: Muffinvorm met 6 uitsparingen, 6 papieren cakevormpjes
*oa verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels

1. Verwarm de oven voor op 200 C. Vet de muffinvorm in en verdeel er de papieren vormpjes over. 
2. Klop in een kom de eieren los met de karnemelk, de boter en Maple Syrup. Meng in een andere kom het meel met de zemelen, de suiker, het bakpoeder, de kaneel en het zout. 
3. Meng het meelmengsel door het eimengsel en roer tot een glad beslag. Spatel er voorzichtig de bevroren bessen door.
4. Verdeel het beslag over de muffinvormpjes; schep ze lekker vol. Bak de muffins in het midden van de oven in 30-35 minuten gaar. Als je er een spies insteekt, moet deze er schoon uitkomen. Laat de muffins op een rooster afkoelen. Eet ze lauwwarm of bewaar ze in een trommel en eet ze de volgende dag.  

TIP Mocht je er 12 kleine muffins van willen maken, verdeel het beslag dan over 12 vormpjes en bak de muffins in ca. 20 minuten gaar.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten