dinsdag 7 mei 2013

Le Diplomate

DC is geen NY. In geen enkel opzicht, maar al helemaal niet als je het over eten hebt. Struikel je in NY bijna over de leuke, lekkere restaurants, in DC moet je er echt naar op zoek. Veel restaurants zijn prima, maar echt warm word ik er niet van. Bijna altijd hangen er joekels van tv's (heel Amerikaans, ik heb er een soort blinde vlek voor ontwikkeld, maar ben toch opgelucht als ze ergens niet zijn), is de muziek te hard of niet goed, de sfeer onpersoonlijk, de inrichting kil of juist rommelig, het eten te mainstream Amerikaans. DC is een lastige stad om uit eten te gaan, vind ik.


Maar nu hebben we Le Diplomate. In de The Washington Post las ik over dit nieuwe restaurant vlakbij U Street. Tom Sietsema, de vaste culirecensent, schreef dat hij net 3 dagen in Parijs was geweest, dat hij daar weliswaar lekker had gegeten, maar dat het fantastische Franse eten dat hij bij Le Diplomate had gehad, door zijn hoofd bleef spoken. Dat maakte natuurlijk nieuwsgierig en afgelopen zaterdag zijn we erheen gegaan.  

Het restaurant is Franser dan Frans, alsof je een oude brasserie in Parijs binnenwandelt. Ik vraag me af of er in Parijs nog restaurants worden geopend die er zo uitzien, but Americans love it! Geen tv's, jazzmuziek, prettige ruimte, fijne bediening en het eten is er overwegend klassiek Frans. Okay, er staat ook een hamburger op de kaart (volgens mij ga je hier anders over de kop) en hier en daar een verdwaald Italiaans gerecht, maar verder is alles Frans. Het brood is voortreffelijk (nog nergens zo goed gehad), de salades verser dan vers en de porties Europees groot. Dit had DC nodig. Volgende week gaan we er weer eten.



Le Diplomate
1601 14th Street
Washington DC
http://lediplomatedc.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten