dinsdag 2 april 2013

Orange-Scented Oatmeal Cookies

Dit zijn koekjes die ik even snel maak voordat de kinderen uit school komen. Met oatmeal, havervlokken, wordt in de VS meer dan alleen pap gemaakt. Vooral haverkoekjes, oatmeal cookies, zijn populair. Je kunt ze in elke super in alle mogelijke varianten kopen, maar leuker, lekkerder en bijna net zo makkelijk is het om ze zelf te maken. Bovendien weet je dan precies wat erin gaat (geen onnodige toevoegingen) en dat is niet onbelangrijk vind ik. 


Het ingrediëntenlijstje hangt op mijn ijskast, maar inmiddels heb ik ze zo vaak (op verzoek van man, mijn twee dames én ouders die hier laatst waren) gemaakt, dat ik het recept kan dromen. Het kost me 5 minuten om het deeg te maken, 5 minuten om de koekjes op de bakplaat te leggen en dan moeten ze nog ca. 15 minuten de oven in. Niks aan. 



Orange-Scented Oatmeal Cookies
Haverkoekjes met sinaasappel

Voor 22-24 koekjes
Bereidingstijd: 10-15 minuten, plus 15-18 minuten oventijd.

150 g havervlokken
100 g fijn volkorenmeel
150 g rietsuiker
100 g boter, gesmolten
2 eieren, losgeklopt
geraspte schil van 1 grote biologische sinaasappel (alleen het oranje)
2 tl kaneel
Extra: 2 bakplaten bekleed met bakpapier

1. Verwarm de oven voor op 175C. Meng in een kom de havervlokken met het meel en de suiker. Roer er de gesmolten boter, eieren, sinaasappelrasp en kaneel door en meng alles goed. 
2. Laat het deeg even staan zodat de boter iets harder wordt. Rol er dan 22-24 kleine balletjes en verdeel ze over de 2 bakplaten. Duw de balletjes met je handpalm of de achterkant van een lepel plat. Schuif de bakplaten boven elkaar in de oven en bak de koekjes 16-18 minuten of tot ze licht goudbruin zijn; verwissel de bakplaten halverwege de baktijd. 
3. Neem de koekjes uit de oven en laat ze op een rooster afkoelen. De koekjes die je niet meteen opeet, kun je nog enkele dagen in een trommel bewaren. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten